Cel de‑al doilea roman al lui Alaa al‑Aswani, Blocul Iakubian (apărut în 2002), a provocat dezbateri aprinse, rămînînd de atunci cea mai bine vîndută carte în limba arabă, tradusă în numeroase alte ţări şi transformată într‑un film egiptean de succes în 2006.
Romanul prezintă o imagine plină de ironie a Egiptului modern prin intermediul locatarilor unui bloc din centrul Cairoului. De la fiul pios al portarului, aristocratul scăpătat şi intelectualul homosexual, la vagabonzii refugiaţi pe terasă şi afaceriştii fără scrupule care deţin prăvăliile de la parter, fiecare personaj reprezintă o faţetă a Egiptului modern – în care corupţia politică, averile cîştigate ilicit şi ipocrizia religioasă se conjugă cu aroganţa şi agresivitatea puternicilor zilei, iar idealismul tineresc se poate transforma cu repeziciune în extremism.
Tuturor acestora li se opune totuşi o viziune mai veche şi mai paşnică a societăţii, care încă mai poate avea cîştig de cauză.
Romanul prezintă o imagine plină de ironie a Egiptului modern prin intermediul locatarilor unui bloc din centrul Cairoului. De la fiul pios al portarului, aristocratul scăpătat şi intelectualul homosexual, la vagabonzii refugiaţi pe terasă şi afaceriştii fără scrupule care deţin prăvăliile de la parter, fiecare personaj reprezintă o faţetă a Egiptului modern – în care corupţia politică, averile cîştigate ilicit şi ipocrizia religioasă se conjugă cu aroganţa şi agresivitatea puternicilor zilei, iar idealismul tineresc se poate transforma cu repeziciune în extremism.
Tuturor acestora li se opune totuşi o viziune mai veche şi mai paşnică a societăţii, care încă mai poate avea cîştig de cauză.