Majoritatea acestor proze scurte au în centru iubirea în diversele sale ipostaze: dragostea domestică şi amorul extraconjugal, iubirea aflată la graniţa cu ura, exaltarea adolescentină şi pasiunea "neortodoxă" etc.
În viziunea autorului, femeile sunt, în genere, mai vulnerabile, dacă nu chiar predispuse la relaţii adulterine, în timp ce bărbaţii, dacă nu le urmează exemplul, plănuiesc răzbunarea ori rămân într-o expectativă vindicativă, chibzuindu-şi fiecare mutare.
Pe lângă aceste încercări de a răspunde la interogaţia indusă din titlu, volumul include şi câteva proze satirice, prin care Moravia îşi reconfirmă atitudinea critică faţă de tribulaţiile burgheziei italiene.
Nuvela Vila de vineri a fost ecranizată de Mauro Bolognini în 1992, filmul avându-i în rolurile principale pe Julian Sands (Stefano) şi Joanna Pacula (Alina).
În viziunea autorului, femeile sunt, în genere, mai vulnerabile, dacă nu chiar predispuse la relaţii adulterine, în timp ce bărbaţii, dacă nu le urmează exemplul, plănuiesc răzbunarea ori rămân într-o expectativă vindicativă, chibzuindu-şi fiecare mutare.
Pe lângă aceste încercări de a răspunde la interogaţia indusă din titlu, volumul include şi câteva proze satirice, prin care Moravia îşi reconfirmă atitudinea critică faţă de tribulaţiile burgheziei italiene.
Nuvela Vila de vineri a fost ecranizată de Mauro Bolognini în 1992, filmul avându-i în rolurile principale pe Julian Sands (Stefano) şi Joanna Pacula (Alina).