Cursul diferă, prin factura sa, de remarcabilele lucrări pe care Jankélévitch le-a consacrat eticii ori chiar de cursurile susţinute la Universitatea Sorbonne. De această dată, Jankélévitch se dovedeşte foarte didactic, recurge la o prezentare atent sistematizată şi nu ezită să facă numeroase re-ferinţe precise la istoria filosofiei. Totuşi, nu-şi abandonează temele predilecte, precum raporturile între morală şi timp, între morala datoriei şi căutarea fericirii sau între viaţa morală şi cea religioasă. De altfel, o consistentă secţiune din finalul volumului ilustrează comparativ fiecare temă a cursului cu ample citate din alte opere ale autorului.
Caracterul aparte şi interesul acestui curs, în care se întîlnesc profesorul şi filosoful moralei, constau tocmai în intersectarea acestor două „linii” de gîndire. Căci, aşa cum spune autorul, „morala tinde să invadeze întreaga existenţă. Nu este nimic omenesc care să nu fie moral”.
Din cuprins:
Reducerea eticii la estetică • Raporturile dintre viaţa morală şi viaţa religioasă • Raporturile dintre etică şi psihologie • Raporturile din-tre viaţa morală şi datul psiho-biologic • Morala datoriei în care datul este considerat un obstacol • Realitatea morală concepută prin raportare la viitor • Atitudini morale care se raportează la trecut
Caracterul aparte şi interesul acestui curs, în care se întîlnesc profesorul şi filosoful moralei, constau tocmai în intersectarea acestor două „linii” de gîndire. Căci, aşa cum spune autorul, „morala tinde să invadeze întreaga existenţă. Nu este nimic omenesc care să nu fie moral”.
Din cuprins:
Reducerea eticii la estetică • Raporturile dintre viaţa morală şi viaţa religioasă • Raporturile dintre etică şi psihologie • Raporturile din-tre viaţa morală şi datul psiho-biologic • Morala datoriei în care datul este considerat un obstacol • Realitatea morală concepută prin raportare la viitor • Atitudini morale care se raportează la trecut