La sfarsitul secolului al III-lea e. n., rabinul Iuda Printul a compilat traditiile legale si morale ale poporului evreu intr-un cod oficial numit Misna, care a devenit ghidul juridico-religios al iudaismului si, in cele din urma, a constituit baza Talmudului. La scurt timp dupa finalizarea corpului principal al Misnei, la acest cod a fost adaugat un tratat numit Pirkei Avot care nu era dedicat problemelor de drept, ci cautarii si practicarii intelepciunii si eticii. A devenit foarte repede cel mai cunoscut si cel mai indragit tratat al Misnei si a fost in cele din urma inclus in cartea de rugaciuni; pana in zilele noastre se gaseste in fiecare carte evreiasca de rugaciuni si este citit si studiat cu devotiune.
Desi exista foarte multe comentarii la Pirkei Avot, totusi lucrarea de fata este neobisnuita si contine: o noua traducere integrala a textului; un comentariu explicativ al editorului, din mai multe izvoare; pasaje din Talmud si din Midras referitoare la Inteleptii mentionati in text; pasaje din Talmud si din Midras care completeaza temele din
text; note de referinta.
Rezultatul este o imagine de ansamblu a gandirii iudaismului rabinic fariseic in timp ce se forma si dadea nastere iudaismului care a inflorit pana in vremurile moderne, imagine ce ramane fundamentala pentru intelegerea iudaismului pana in zilele noastre.
Mai mult, cartea ofera cititorului (sau invatatorului) un set bogat de invataturi de baza referitoare la subiecte care ating viata fiecarui om. Speranta noastra este ca aceasta lucrare va imbogati viata spirituala a cititorului.
Rabinul Chaim Stern
„Cand auzim inteleptii vorbind asa cum o fac, trebuie sa ne amintim ca ei au cunoscut ceea ce cunoastem si noi: o viata tragica, o lume a raului, o epoca de distrugere in masa, un timp al haosului si al dezordinii. Daca ei au putut sa se raporteze la problemele vietii asa cum au facut-o, le putem auzi si mesajul: o viata a bunatatii intr-o lume a raului; o viata a impacarii intr-o lume a distrugerii; o viata care sa afirme valoarea permanenta a decentei intr-o lume plina de dispret fata de ratiune si de iubire. Supravietuitorii de atunci au de spus un lucru supravietuitorilor de acum: pentru un evreu, deznadejdea este un pacat.”
(Neusner)
„Fii intotdeauna intelept in teama; un raspuns calm indeparteaza mania; vorbeste impaciuitor cu familia, cu rudele si cu toti ceilalti – chiar si cu strainul din piata – si atunci vei fi iubit in Ceruri, indragit pe pamant si primit de toata lumea.”
(Talmud Berachot 17a)
„Cei care se nasc vor muri; cei care mor o sa traiasca din nou; cei care traiesc (din nou) urmeaza sa fie judecati – pentru a sti, a face cunoscut, a intelege ca Dumnezeu este Dumnezeu.
Dumnezeu este Arhitectul, Dumnezeu este Creatorul.
Dumnezeu este Deslusitorul, Dumnezeu este Judecatorul, Dumnezeu este Martorul, Dumnezeu este Reclamantul si Dumnezeu este Cel care va hotari.
Inaintea Binecuvantatului nu exista nici inselaciune, nici uitare, nici respect pentru oameni, nici luare de mita, pentru ca toate sunt ale lui Dumnezeu.
Si sa stii ca totul depinde de socoteala.
Nu-ti lasa Yetzer-ul sa te convinga ca mormantul este un refugiu:
iti place sau nu, ai fost conceput,
iti place sau nu, te-ai nascut,
iti place sau nu, traiesti,
iti place sau nu, vei muri,
iti place sau nu, vei da deplina socoteala in fata Stapanului tuturor, Sfantul, laudat fie in veci.”
(Avot 22)
„Trebuie sa dai sens lucrurilor. Asta inseamna ca trebuie sa te bazezi pe capacitatea ta de a stabili lucruri care, in cele din urma, nu pot fi niciodata solutionate in totalitate. Aspectele esentiale ale Torei ne aduc uneori indoieli si confuzie. Totul depinde apoi de propria noastra judecata. Aceasta este ironia cea mai mare.”
(Neusner)