Intelegerea buddhismului si de fapt a "lucrurilor" in general, nu poate avea loc fara a cunoaste cele Patru Adevaruri Nobile, Nobila Cale Octupla si invatatura despre natura lucrurilor - care este expusa in primul rand in aceasta Sutra.
Prajnaparamita Sutra nu trebuie parcursa ca un text filosofic, ca o simpla mostra a gandirii buddhiste, nu trebuie privita ca un trofeu sau ca ceva exotic. Ea indica atat natura lucrurilor, cat si modul prin care cineva poate sa o patrunda. Asa cum se spune in Sutra, toti cei care au atins cel mai inalt grad posibil de perfectiune a unei fiinte au recurs la aceasta perfectiune a intelepciunii.
Aceasta Sutra poate parea neobisnuita unora, dar ea este un mesaj, un indemn, o cale, o harta trasata de o fiinta care, eliberandu-se de suferinta si ignoranta, a ajuns la perfectiunea tuturor insusirilor si virtutilor.
Idei care incep sa fie vazute abia in prezent ca niste simple posibilitati, cum ar fi universul infinit cu mai multe planuri de existenta, un numar imens sau chiar infinit de lumi locuite, fiinte fara corp fizic, dar perceptibile (spiritele), cauza si efectul aplicate mai generalizat, reincarnarea, puterile psihice sau supranormale, toate acestea se gasesc in Sutra. Aceasta nu inseamna ca Sutra ar trebui interpretata ca fiind vizionara; ea descrie pur si simplu realitatea conventionala, asa cum este ea, care include si aceste idei pe care lumea occidentala le descopera abia acum. Sutra nu isi propune sa exploreze reteaua vasta a realitatii aparente, ci pur si simplu o indica si indica modul in care trebuie ea inteleasa.
Buddhismul ar trebui vazut ca o Cale si nu ca un spectacol de idei. Desi mesajul sau este alterat intr-o oarecare masura de trecerea timpului, "analiza detasata" a buddhismului, desprinsa de intelegerea directa, va duce inevitabil la pierderea celei mai importante parti a acestuia: mesajul de trezire la Realitate si calea sau metoda prin care se poate ajunge acolo. Analiza chimica a apei sau cunoasterea formulei sale chimice nu rezolva problema simpla a setei - numai bautul apei poate stinge setea. La fel este si cu invatatura lui Buddha. Analiza acesteia numai ca produs al gandirii, ca filosofie, ca istorie sau din pura curiozitate, ramane doar un simplu exercitiu intelectual, care impiedica tocmai efectul pe care aceasta ar trebui sa il aiba, si pentru care a fost scrisa.
Fiind cea mai profunda si mai importanta Sutra din buddhism, Prajnaparamita are cu siguranta si mesajul cel mai greu de inteles. Este putin probabil ca cititorul sa-l patrunda in totalitate trecand doar o singura data prin Sutra. Cu fiecare citire a Sutrei, intelegerea se aprofundeaza treptat, sensuri care scapa la inceput vor deveni mai limpezi si, din simpla expunere, ea poate deveni chiar o practica si un mod de a vedea.