Volumul reuneste doua texte: Rotonda plopilor aprinsi, in care autorul evoca diferite personalitati culturale pe care le-a cunoscut si de care a fost apropiat intr-o epoca sau alta a vietii, de la Tudor Arghezi si Gala Galaction la V. Voiculescu, Lucian Blaga sau Marin Preda, si De dincolo de ape, ce include jurnalul american al autorului din decembrie 1969 pina in decembrie 1970.
„Valeriu Anania nu este nicidecum tipul memorialistului egocentric, obsedat sa-i foloseasca pe ceilalti exclusiv pentru etalarile sale megalomane. Nu este, fireste, nici tipul salonard, al memoriei de cafenea ce aluvioneaza zvonuri si cancanuri... Inainte de a fi un tandru, subtil, generos, dar sagace observator al celui pe care si-a propus sa-l «picteze», el este un mester al ramei. Inainte de-a va lasa absorbiti de tablou, de fizionomiile, atitudinea, biografiile, scenele si personajele de epoca, priviti, va rog, cu atentie lucratura ramei. Nu doar miezul fiintei din portret, ci si pozitionarea pictorului fata de subiect, plus lucratura, calitatea incadrarii... Mina de parinte, mina de maestru!” (Dan C. Mihailescu)
„Valeriu Anania nu este nicidecum tipul memorialistului egocentric, obsedat sa-i foloseasca pe ceilalti exclusiv pentru etalarile sale megalomane. Nu este, fireste, nici tipul salonard, al memoriei de cafenea ce aluvioneaza zvonuri si cancanuri... Inainte de a fi un tandru, subtil, generos, dar sagace observator al celui pe care si-a propus sa-l «picteze», el este un mester al ramei. Inainte de-a va lasa absorbiti de tablou, de fizionomiile, atitudinea, biografiile, scenele si personajele de epoca, priviti, va rog, cu atentie lucratura ramei. Nu doar miezul fiintei din portret, ci si pozitionarea pictorului fata de subiect, plus lucratura, calitatea incadrarii... Mina de parinte, mina de maestru!” (Dan C. Mihailescu)