Într-o scriitură eleganta şi sigură pe sine, autorul ne oferă istoria lui David Zimmer, profesor universitar şi traducător, pe care moartea soţiei şi fiilor săi într-un accident de avion îl aruncă într-un abis de disperare şi auto-compatimire.
După tragicul eveniment, viaţa să devine o rutină distructivă de alcool, zile cu ritualuri fetişizante printre lucrurile celor dispăruţi şi nopţi de privit absent la televizor. Până într-o seară, când nimereşte peste un program despre maeştrii cinematografiei mute şi o secvenţă reuşeşte să-i smulgă primul râset de luni de zile. Aceasta salvatoare întâmplare îi prilejuieşte personajului principal o incursiune în lumea fascinantă a acestui gen de film şi a unuia din cei mai talentaţi practicanţi ai săi, Hector Mann, dispărut misterios în plină carieră. Întâlnirea dintre cei doi este plasată sub acelaşi semn al suferinţei şi modalităţilor în care aceasta poate fi îndurata şi depăşită. Ambele povesti ne parvin „de dincolo de mormânt”, „Memoriile” lui Chateaubriand funcţionând perfect ca veşmânt intertextual menit să scoată în evidenţă faptul că artistul, de orice fel, continuă să trăiască prin opera sa şi dincolo de moarte.
Paul Auster combină cu măiestrie diferite registre şi posibilităţi narative – de la discursul precis, universitar, la pasaje aproape lirice, la limbajul şi atmosfera specifice unui roman poliţist. Rezultatul e o carte tulburătoare despre cât de iluzoriu e tot ce credem că ştim, despre fantasmele care ne învăluie şi ne călăuzesc existenţa.
Validate your login