Îl înțeleg pe celălalt exact prin corpul meu, după cum prin corpul meu percep „lucruri”. Astfel „înțeles”, sensul gesturilor nu se află în spatele acestora, ci se confundă cu structura lumii pe care gestul o desenează (…) el se desfășoară pe gestul însuși (…).
Această carte examinează opera lui Simone de Beauvoir, Al doilea sex (1949), în contextul filozofiei fenomenologice. Plasând cercetarea lui Beauvoir în interiorul cadrului teoretic furnizat de reflecțiile metodologice ale lui Husserl și Merleau-Ponty, îi voi reinterpreta mizele și rezultatele. Nu ofer o exegeză a lucrării Al doilea sex. Mai degrabă, scopul meu este de a reflecta în siajul direcțiilor pe care lucrarea lui Beauvoir le sugerează și de a duce mai departe intuiția filozofică a acesteia. În consecință, voi eluda mai multe secțiuni considerate de obicei ca fiind esențiale pentru feminismul autoarei. În schimb, mă voi concentra asupra unor detalii considerate nesemnificative, dar pe care eu le estimez capitale dimensiunii fenomenologice a reflecțiilor feministe ale lui Beauvoir. (Autoarea)
Sara Heinämaa este profesoară de filozofie la Universitatea din Jyväskylä, Finlanda. Ea este specializată în fenomenologie, existențialism, filozofia minții și istoria filozofiei și a publicat pe larg în aceste domenii, referitor la normativitate, valori, emoții, întrupare, personalitate, intersubiectivitate și gen. Ea este expertă în fenomenologia husserliană, dar a contribuit, de asemenea, la înțelegerea fenomenologiei existențiale și a metodelor sale, în special a filozofiilor lui Merleau-Ponty, Beauvoir, Sartre și Levinas. Heinämaa este coautor al cărții Birth, Death, and Femininity (2010), autor al cărții Toward a Phenomenology of Sexual Difference (2003) și a coeditat mai multe volume, inclusiv Contemporary Phenomenologies of Normativity: Norms, Goals, Values (2022), Why Method Matters: Phenomenology as Critique (2022), Phenomenology and the Transcendental (2014), și Consciousness (2007)
Validate your login