Musica ricercata
Musica ricercata, lucrarea pentru pian a lui Ligeti, sintetizează și reunește stiluri diferite, e un fel de istorie concentrată a muzicii – principiu organizator care l-a inspirat pe Gabriel Bebeșelea în crearea unui festival și în scrierea unei cărţi cu același titlu. Cercetând partituri originale și documente de arhivă, el scoate la iveală o reţea de legături între muzicieni născuţi pe teritoriul de azi al României (Bartók, Ligeti, Bergel) sau având tangenţe cu el (Liszt, Brahms, Joachim), și demonstrează, cu pasiune și acribie, că e o enormă greșeală să ignorăm compoziţiile nepublicate ale lui Enescu.
„V-ați pus vreodată întrebarea (inocentă) cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică? Eu da, și l-am întrebat și pe Gabriel Bebeșelea, rugându-l, dacă se poate, să-mi răspundă în scris. A făcut-o sub forma acestor 11 povestiri «muzicale».
Cunoscându-l cu ocazia Centenarului Monica Lovinescu, când, la Ateneu, a dirijat Concertul pentru pian nr. 3 al lui Beethoven, reîntâlnindu-ne apoi în repetate rânduri, am ajuns să mă întreb dacă nu cumva aveam în față un puer aeternus, în sensul în care vorbește Jung despre creatorii «veșnic copii», care «înverzesc și înfloresc într-o abundență inepuizabilă», purtați în tot ce fac «pe aripile unui limbaj strălucitor».
L-am cunoscut, așadar, cum era și firesc, dirijând, parcă vrând mai întâi să-mi arate ce este muzica. Apoi, și-a amintit de întrebarea mea. Și vrând să mă ajute să înțeleg cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică, a scris această carte. Nu pot, împreună cu cititorii, decât să-i mulțumesc.“ — GABRIEL LIICEANU
Editura | Humanitas |
---|---|
Ediția cărții | I |
ISBN | 978-973-50-8597-1 |
Număr de pagini | 348 |
Formatul cărţii | 13 x 20 cm |
Tip copertă | broșată |
Data apariției | 2024 |
Musica ricercata, lucrarea pentru pian a lui Ligeti, sintetizează și reunește stiluri diferite, e un fel de istorie concentrată a muzicii – principiu organizator care l-a inspirat pe Gabriel Bebeșelea în crearea unui festival și în scrierea unei cărţi cu același titlu. Cercetând partituri originale și documente de arhivă, el scoate la iveală o reţea de legături între muzicieni născuţi pe teritoriul de azi al României (Bartók, Ligeti, Bergel) sau având tangenţe cu el (Liszt, Brahms, Joachim), și demonstrează, cu pasiune și acribie, că e o enormă greșeală să ignorăm compoziţiile nepublicate ale lui Enescu.
„V-ați pus vreodată întrebarea (inocentă) cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică? Eu da, și l-am întrebat și pe Gabriel Bebeșelea, rugându-l, dacă se poate, să-mi răspundă în scris. A făcut-o sub forma acestor 11 povestiri «muzicale».
Cunoscându-l cu ocazia Centenarului Monica Lovinescu, când, la Ateneu, a dirijat Concertul pentru pian nr. 3 al lui Beethoven, reîntâlnindu-ne apoi în repetate rânduri, am ajuns să mă întreb dacă nu cumva aveam în față un puer aeternus, în sensul în care vorbește Jung despre creatorii «veșnic copii», care «înverzesc și înfloresc într-o abundență inepuizabilă», purtați în tot ce fac «pe aripile unui limbaj strălucitor».
L-am cunoscut, așadar, cum era și firesc, dirijând, parcă vrând mai întâi să-mi arate ce este muzica. Apoi, și-a amintit de întrebarea mea. Și vrând să mă ajute să înțeleg cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică, a scris această carte. Nu pot, împreună cu cititorii, decât să-i mulțumesc.“ — GABRIEL LIICEANU
Director artistic al ansamblului de muzică veche și al Festivalului Musica Ricercata, GABRIEL BEBEȘELEA a deținut funcții similare la Filarmonica „George Enescu“ din București, Filarmonica de Stat „Transilvania“, Opera Națională Română din Cluj‑Napoca și Opera Națională Română din Iași. Este invitat al unor orchestre precum Royal Philharmonic Orchestra din Londra, Rundfunk‑Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică din Castilla și León, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Marseille, Singapore Symphony Orchestra, Tonkünstler‑Orchester și Prague Philharmonia, concertând în săli precum Musikverein Wien, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Berlin, Sala Ceaikovski din Moscova, Cadogan Hall din Londra, Auditori Barcelona etc. Cunoscut pentru dedicarea și aplecarea sa asupra cercetării și redescoperirii muzicii uitate sau neglijate, este responsabil pentru aducerea la lumină a mai multe capodopere muzicale. În 2017, pentru a realiza proiecte de reviriment muzical, a înființat ansamblul de muzică veche Musica Ricercata, iar din 2019, este director artistic al festivalului omonim. Alături de Rundfunk‑Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în premieră mondială pe CD oratoriul Strigoii și Pastorale‑Fantaisie pour petit orchestre de George Enescu (ediție publicată de Gabriel Bebeșelea la Editura Muzicală a Muzeului Național „George Enescu“). Pe lângă studiile cu Petre Sbârcea (Academia Națională de Muzică din Cluj‑Napoca), Horia Andreescu (Universitatea Națională de Muzică din București) și Mark Stringer (Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena), a deținut o bursă la Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam și s‑a perfecționat cu Bernard Haitink și Kurt Masur. Pe lângă premiile obținute la mai multe concursuri de dirijat, este deținător al unui doctorat îndrumat de prof. Dan Dediu, cu un subiect care subliniază pasiunea sa pentru aducerea în fața publicului a manuscriselor muzicale: „Cercetarea manuscriselor componistice, premisă și miză a interpretării dirijorale.“
Validate your login