Pedagogie
Prefață de Adrian Neculau
„Ediția de față s-a impus ca urmare a revizuirii unor secvențe de conținut prin clarificări, adăugirea unor elemente sau paragrafe noi, excluderea unor pasaje ce nu mai erau de actualitate, având în vedere mutații și accente recente privind atât eșafodajul conceptual de bază, cât și schimbările normative survenite între timp. Experiențele educaționale din ultimii ani ne-au determinat să integrăm și alte cadre teoretice, să descriem căi și strategii didactice noi, să deschidem orizonturi ale problematizării sau să oferim sugestii rezolutive în consens cu actualele provocări. De aceea, am dezvoltat noi teme de discuție, de neconceput cu trei decenii în urmă, iar pe unele dintre cele vechi am încercat să le aducem la zi. Actuala ediție păstrează stilistica și structura dezvoltate în precedentele ediții, propunând și alte fante teoretice ce pot fi abordate sau extinse, cu siguranță, în continuare.” (Constantin Cucoș)
Viitorul educației – câteva direcții și exigențe • Formele educației și relațiile dintre ele • Educația online. Oportunități și limite • Inteligența artificială și educația/pedagogia • Educația de la egal la egal • Competențele transversale și relevanța lor în învățământ • Interconexiune, integrare și interdisciplinaritate în structurarea conținuturilor • Reguli privind proiectarea curriculumului • Descrierea principalelor metode de învățământ • Proiectarea și dimensionarea temelor pentru acasă și/sau pentru vacanță • Mentoratul – ipostază a unei relaționări formative privilegiate • Funcțiile evaluării
Editura | Polirom |
---|---|
Colecție | Collegium |
Ediția cărții | a IV-a revăzută și adăugită |
ISBN | 9789734699551 |
Număr de pagini | 672 |
Formatul cărţii | 16 x 23,5 cm |
Tip copertă | broșată |
Data apariției | 2024 |
Prefață de Adrian Neculau
„Ediția de față s-a impus ca urmare a revizuirii unor secvențe de conținut prin clarificări, adăugirea unor elemente sau paragrafe noi, excluderea unor pasaje ce nu mai erau de actualitate, având în vedere mutații și accente recente privind atât eșafodajul conceptual de bază, cât și schimbările normative survenite între timp. Experiențele educaționale din ultimii ani ne-au determinat să integrăm și alte cadre teoretice, să descriem căi și strategii didactice noi, să deschidem orizonturi ale problematizării sau să oferim sugestii rezolutive în consens cu actualele provocări. De aceea, am dezvoltat noi teme de discuție, de neconceput cu trei decenii în urmă, iar pe unele dintre cele vechi am încercat să le aducem la zi. Actuala ediție păstrează stilistica și structura dezvoltate în precedentele ediții, propunând și alte fante teoretice ce pot fi abordate sau extinse, cu siguranță, în continuare.” (Constantin Cucoș)
Viitorul educației – câteva direcții și exigențe • Formele educației și relațiile dintre ele • Educația online. Oportunități și limite • Inteligența artificială și educația/pedagogia • Educația de la egal la egal • Competențele transversale și relevanța lor în învățământ • Interconexiune, integrare și interdisciplinaritate în structurarea conținuturilor • Reguli privind proiectarea curriculumului • Descrierea principalelor metode de învățământ • Proiectarea și dimensionarea temelor pentru acasă și/sau pentru vacanță • Mentoratul – ipostază a unei relaționări formative privilegiate • Funcțiile evaluării
Constantin CUCOȘ (n. 1958, Osoi‑Comarna – Iași), absolvent al Facultății de Filosofie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (1985). În 1994 a obținut titlul de doctor în științele educației, cu o lucrare de filosofia educației. Este profesor universitar emerit în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei și fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului, circa 22 de ani, în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Lucrări publicate: Pedagogie şi axiologie (Editura Didactică și Pedagogică, 1995), Educația religioasă. Conţinut şi forme de realizare (Editura Didactică şi Pedagogică, 1996), Pedagogie (Polirom, 1996, 1997, 1998, 2000, 2002, 2006, 2014), Minciună, contrafacere, simulare. O abordare psihopedagogică (Polirom, 1997), Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice (coord., Polirom, 1999, 2008, 2009), Educaţia religioasă. Repere teoretice şi metodice (Polirom, 1999, 2009), Educația. Dimensiuni culturale şi interculturale (Polirom, 2000), Istoria pedagogiei. Idei şi doctrine pedagogice fundamentale (Polirom, 2001, 2017), Timp şi temporalitate în educaţie. Elemente pentru un management al timpului școlar (Polirom, 2002), Informatizarea în educaţie. Aspecte ale virtualizării formării (Polirom, 2006), Teoria şi metodologia evaluării (Polirom, 2008), Educaţia. Iubire, edificare, desăvârşire (Polirom, 2008), Educația. Experiențe, reflecții, soluții (Polirom, 2013), Educația estetică (Polirom, 2014), Educația. Reîntemeieri, dinamici, prefigurări (Polirom, 2017), Educația digitală (coord. în colab., Polirom, 2020, 2022), Filosofia educației. Statut, dimensiuni, configurări (Polirom, 2022), Educația. Preocupări, viziuni, previziuni (Polirom, 2024). Este autorul a peste 250 de studii în volume colective sau reviste de specialitate. Domenii de competență: filosofia educației, pedagogia culturii, educația axiologică, educația religioasă, formarea formatorilor.
Validate your login