Raftul poeților uitați. Antologie de poezie franceză
Subiectul acestui roman pornește de la o întîmplare reală petrecută într-un orfelinat din Moldova pe care mi-au povestit-o doi copii de acolo, deveniți personaje în roman. De copiii din orfelinate mă leagă o poveste de peste treizeci de ani. La redarea scenelor sensibile m-au ajutat și cei cincisprezece ani de comunicare cu oameni din penitenciare. A scrie despre cele văzute și trăite împreună cu acești oameni respinși am considerat că este o datorie morală. E cea mai tulburătoare, poetică, veselă, tristă, frumoasă și urîtă carte a mea. SAVATIE BAȘTOVOI
Chiar şi pentru cineva care cunoaşte bine peisajul uman şi social post-sovietic din Moldova lectura acestui roman poate fi un şoc. În orice caz, este imposibil să termini cartea fără să nu simţi un gust amar. De la primele rînduri cititorul înţelege că întîmplările narate de Savatie Baştovoi nu ţin de ficţiune, ci de o lume pe care o cunoaşte bine, pe care o observă şi pe care o „zugrăveşte” cu ajutorul cuvintelor, aşa cum alţii au pictat scene ale infernului pe ziduri de mănăstiri cu pensule şi culori.
Savatie Baştovoi a mai publicat un roman la Editura pariziană Jacqueline Chambon, în 2012, este vorba de "Iepurii nu mor", şi are toate şansele să intre treptat în circuitul autorilor „gustaţi” de marele public francez. Îl consider de altfel pe Savatie Baştovoi ca fiind la fel de puternic şi interesant precum Andrei Kurkov, scriitor ucrainean de limbă rusă, care a avut un mare succes în Occident cu romanele sale. MATEI Vișniec / Radio France International
Nu este permis să fie abuzați copiii. Adulții sînt deja incorigibili. Poate tocmai de aceea Baștovoi a preferat societății lor chemarea Cerului. Le Point / SYLVAIN TESSON (Laureat al premiului Goncourt pentru literatură)
Îmi place Savatie Baştovoi, un român din Republica Moldova. E şi ieromonah. Sper că va înţelege că rolul său este de a scrie în continuare, pentru că cel mai mare teoretician al teologiei din secolul al XIX‑lea era Dostoievski. Deci, de ce nu un călugăr venit din Moldova pentru acest secol? RFI / JEAN‑FRANÇOIS COLOSIMO / Președintele Centrului Național al Cărții din Franța
Un geniu polivalent care scrie o operă deopotrivă poetică, romanescă și dramatică. Astrid de Larminat / Le Figaro
… Dacă v-aţi gândit cumva la filmul Cercul Poeţilor Dispăruţi, nu aţi greşit deloc.
Poeţii Uitaţi şi cei Dispăruţi fac parte din aceeaşi familie, a creatorilor de frumuseţi.
Cu multe decenii în urmă, în România a apărut o carte de antologie lirică românească, sub titlul Poeţi minori. Poate că era o eroare de exprimare, sau poate că autorul culegerii respective considera că Poeţii Majori erau doar cei care îşi auzeau recitate odele, cu vigoare şi patos, pe unicul canal de televiziune, sau prin cenaclurile literar-muzicale ale vremurilor respective.
În carte, încerc să demonstrez că nu exista poeţi minori, neimportanţi, şi care merită uitaţi, ci doar creatori originali, care nu au reuşit, la vremea lor, să-şi impună talentul unui public lipsit de receptivitate.
Îl veţi descoperi pe dramaturgul inovator şi exuberant Alfred Jarry, în postura de poet, la fel de exploziv ca şi în dramaturgia sa fluvială.
Veţi constata, sper, că stanţele lirice ale compozitorului Erik Satie sunt la fel de melodioase şi cantabile ca şi Gymnopediile sale, cu acorduri tandre de doină românească.
Veţi descoperi lirica lui Gaston Couté, în „patois” specific ţăranilor francezi de pe timpuri, poeziile cu iz medieval de lespede de catedrală ale lui Herredia, şi un număr finit, dar infinit la izvoarele liricii franceze, de poeţi valoroşi, pe care sunt fericit şi bucuros să vi-i pot prezenta, în forma potrivită şi în vorbire românească.
Cindrel Lupe
Editura | Tracus Arte |
---|---|
Colecție | Istoria mentalitatilor |
Ediția cărții | III |
ISBN | 9786060233138 |
Traducător | Cindrel Lupe |
Număr de pagini | 254 |
Formatul cărţii | 14 x 20 cm |
Tip copertă | brosata |
Data apariției | 2021 |
height | 0 |
Nou | Nou |
Validate your login